Acasă
politică
advertoriale
actualitate
administrație publică
monden
business
economie
cultură
sport
sci-Tech
evenimente
Nu a fost introdusa o sursa
Otilia Zamfir
246
Anul viitor, românii se pregătesc pentru majorări semnificative ale impozitelor pe venit și ale TVA-ului. Această decizie vine ca urmare a deficitului bugetar care plasează România într-o poziție defavorabilă în cadrul Uniunii Europene. Experții în domeniul fiscalității, cum ar fi Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenţă fiscală și juridică din cadrul EY, subliniază necesitatea acestor ajustări. Milcev a declarat că „este clar că trebuie crescute taxele și impozitele”, evidențiind faptul că alte state au început deja acest proces.
Printre măsurile anticipate, se numără creșterea TVA-ului și a impozitului pe venit la 16%, precum și majorarea impozitului pe dividende. Deși aceste modificări nu vor fi implementate neapărat în 2025, ele sunt considerate esențiale pentru asigurarea stabilității financiare a țării. Milcev a explicat că, având în vedere tendințele din alte țări membre ale UE, cum ar fi Franța și Slovacia, care au planuri de majorare a impozitelor, România nu poate rămâne în urmă. De asemenea, Polonia se așteaptă la creșteri ale impozitelor în contextul cheltuielilor de apărare, care vor ajunge la 5% din PIB.
O altă observație relevantă este că, în Uniunea Europeană, media TVA-ului se situează între 20% și 21%. Acest aspect sugerează că o majorare a TVA-ului în România cu 1% sau 2% ar putea fi o măsură fezabilă și eficientă pentru creșterea veniturilor bugetare. Milcev a menționat că aceasta este „cea mai eficientă metodă de a crește veniturile bugetare”.
În ceea ce privește impozitele locale, un draft de la Monitorul Oficial indică faptul că majorarea acestora, planificată inițial pentru 1 ianuarie 2025, a fost amânată pentru 1 ianuarie 2026. Milcev a subliniat importanța reformei taxelor locale, având în vedere că România colectează doar 0,4%-0,5% din PIB prin taxe locale, în comparație cu media UE de 1,3%. Acest decalaj evidențiază necesitatea de a îmbunătăți sistemul fiscal local.
Consultantul fiscal a atras atenția asupra discuțiilor privind impozitul progresiv, sugerând că implementarea sa ar putea fi neproductivă în prezent. El a declarat: „Poate în doi-trei ani”, lăsând deschisă posibilitatea ca pentru 2025 să se prevadă majorarea impozitului pe salarii și reforma sistemului fiscal.
Milcev a concluzionat că, dacă România ar reuși să ajungă la un grad de colectare a veniturilor de peste 30%, ar exista șanse reale ca deficitul bugetar să fie redus sub 3% din PIB. Aceasta deschide ușa pentru o eventuală introducere a impozitului progresiv în perioada 2025-2026, lăsând astfel românii în așteptarea unor schimbări fiscale importante în anii următori.