Acasă

politică

advertoriale

actualitate

administrație publică

monden

business

economie

cultură

sport

sci-Tech

evenimente

Libertatea Presei

Nu a fost introdusa o sursa

Otilia Zamfir

452

Podul lui Traian: O Mărturie a Măreției Imperiului Roman, Astăzi O Ruină Impresionantă

Podul lui Traian, ridicat în anul 105 d.Hr., reprezenta una dintre cele mai spectaculoase realizări ale ingineriei romane, fiind o construcție care a marcat un moment esențial în istoria Imperiului Roman. Situat pe malurile Dunării, aproape de orașul Drobeta Turnu Severin, acest pod a fost proiectat de arhitectul Apolodor din Damasc, celebru și pentru realizarea Columnei lui Traian, și avea un scop precis: facilitarea trecerii trupelor romane și a proviziilor necesare pentru cucerirea teritoriilor de la nord de Dunăre, ce aparțineau Regatului Daciei, condus de regele Decebal. La aproape două milenii distanță, rămășițele acestui monument grandios sunt încă vizibile și aduc aminte de măreția Imperiului Roman, chiar dacă astăzi nu mai rămâne decât o ruină impozantă.

Construirea acestui pod, care a început în anul 103 d.Hr. și a fost finalizată doar doi ani mai târziu, reprezenta o realizare extraordinară pentru acea perioadă. Deși nu mai este complet intact, Podul lui Traian este încă considerat o capodoperă a ingineriei romane, un simbol al puterii imperiale și un exemplu al ingeniozității și tehnologiilor avansate ale romanilor. Măsurând 1.134,5 metri în lungime și susținut de 20 de pile masive amplasate pe ambele maluri ale fluviului Dunărea, acest pod era o structură de dimensiuni impresionante pentru vremea respectivă.

În total, podul se sprijinea pe 20 de pile de piatră, cărămidă și mortar de var, iar pe partea superioară a construcției, bârnele de lemn de stejar formau o platformă destul de largă pentru a permite nu doar trecerea armatei romane, dar și a caravanelor comerciale. Lățimea sa de 14,5 metri și înălțimea de aproximativ 3 metri asigurau nu doar un transport rapid, ci și siguranță în fața curenților puternici ai Dunării. Chiar și astăzi, ruinele acestui pod reflectă măreția unei construcții care a jucat un rol esențial în războaiele daco-romane.

Pentru a face față provocărilor impuse de construirea unui astfel de pod pe un fluviu cu un curs imprevizibil, romanii au folosit tehnici inovative. Una dintre soluțiile ingenioase pe care le-au implementat a fost crearea unor batardouri – baraje temporare din țăruși de lemn de stejar, care aveau rolul de a devia cursul apei. Astfel, apa putea fi direcționată spre malurile sârbești sau românești, permițându-le inginerilor să construiască pilele necesare pe ambele maluri ale fluviului. „Prin introducerea acestor țăruși în albia fluviului, care erau montați unul lângă altul, se forma un fel de baraj. Astfel, apa curgea fie spre malul sârbească, fie spre cel românesc, permițându-le inginerilor romani să construiască pilele pe ambele maluri ale fluviului", explică Marin Neagoe Iulian, muzeograf la Muzeul Regiunii Porților de Fier.

Chiar dacă tehnologia de construcție și materialele folosite au fost deosebit de avansate pentru acea perioadă, Podul lui Traian nu a fost, din păcate, protejat de forțele naturii și de trecerea timpului. De-a lungul secolelor, a fost distrus parțial de inundații, invazii și altele, iar astăzi mai pot fi admirate doar ruinele sale, care stau mărturie unui trecut glorios. Cu toate acestea, chiar și aceste ruine continuă să capteze imaginația celor care le vizitează și rămân o sursă importantă de învățătură despre realizările tehnice ale civilizației romane.

Podul lui Traian rămâne un simbol al ingeniozității și al măreției Imperiului Roman, un loc ce poate fi privit ca un punct de legătură între trecutul glorios al Romei și prezentul nostru. Deși astăzi este doar o ruină, acest monument reprezenta un element cheie al strategiei romane în timpul războaielor cu dacii și a rămas, prin construcția sa, o dovadă a capacității romane de a implementa soluții tehnice revoluționare. Ruinele podului de astăzi continuă să fie o destinație de interes pentru istorici și turiști, iar, în ciuda dimensiunilor sale reduse comparativ cu mărimea originală, sunt încă o dovadă a legăturii dintre Roma și regiunile cucerite.

Libertatea Presei

Presa la un click depărtare.

Categorii

Acasă

politică

advertoriale

actualitate

administrație publică

monden

business

economie

cultură

sport

sci-Tech

evenimente


VOX Press - Partenerul tău în publicitate

2025