Acasă

politică

advertoriale

actualitate

administrație publică

monden

business

economie

cultură

sport

sci-Tech

evenimente

Libertatea Presei

Nu a fost introdusa o sursa

Iordache Marin

329

Provocările și progresele sistemului universitar românesc

Într-un interviu recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a abordat teme importante legate de starea învățământului superior din România, punând în evidență atât progresele înregistrate, cât și provocările cu care se confruntă acest sector. Deca a subliniat că, deși există o recunoaștere internațională tot mai mare pentru universitățile românești, cu peste 20 de instituții implicate în alianțe europene, sistemul educațional se confruntă în continuare cu o serie de probleme esențiale.

Unul dintre aspectele cele mai îngrijorătoare pe care le-a menționat este faptul că „avem prea puțini tineri care termină o facultate”. Aceasta afirmatie reflectă o realitate complexă, în care mulți tineri nu reușesc să acceseze educația superioară. Ministrul a explicat că, pentru a reduce inegalitățile de șanse, este necesar un sprijin mai eficient pentru tinerii din medii defavorizate. În acest context, a vorbit despre inițiativa „Primul student în familie”, un program menit să încurajeze tinerii din familii care nu au avut tradiția de a urma studii universitare. Acest program include sprijin financiar destinat universităților, care sunt așteptate să colaboreze cu liceele pentru a identifica elevii cu potențial și a le oferi oportunități educaționale.

Pe lângă aspectele legate de accesibilitate, Ligia Deca a subliniat și importanța revizuirii criteriilor de acreditare și evaluare a universităților. Conform ministrului, noul sistem de evaluare va pune accent pe rezultatele învățării, deplasând atenția de la criteriile cantitative, cum ar fi numărul de laboratoare, la măsurarea efectivă a performanței academice. „Ne concentrăm pe rezultatele programelor de învățământ superior”, a declarat ea, evidențiind că evaluarea va lua în considerare și succesul absolvenților pe piața muncii, inclusiv publicațiile realizate de tinerii doctoranzi și nivelul de angajabilitate.

Un alt subiect abordat a fost problema scandalurilor etice din universități. Ligia Deca a afirmat că s-au realizat progrese semnificative în combaterea plagiatului, menționând că „în ultima vreme, nu prea am mai auzit de cazuri de plagiat la lucrări care s-au finalizat în ultimii ani”. Aceasta evoluție pozitivă se datorează, în mare parte, platformelor naționale de monitorizare a lucrărilor, care asigură transparența și integritatea procesului academic. De asemenea, s-au implementat cursuri de etică pentru studenți și cadre didactice, menite să promoveze un mediu universitar sănătos și să prevină astfel de incidente.

Ministrul a recunoscut și provocările legate de adaptarea studiilor universitare la cerințele pieței muncii. Ea a subliniat că, în actuala economie, nu mai depindem exclusiv de ceea ce este scris pe diplomă, aducând ca exemplu filosofi care activează cu succes în domenii creative sau ingineri care lucrează în politici publice. „Cred că învățământul superior trebuie să-ți dea un set de competențe care să te facă angajabil la un nivel superior”, a afirmat Deca, subliniind importanța programelor duale, care facilitează colaborarea între universități și companii, contribuind astfel la ajustarea curriculei la nevoile actuale ale societății.

Aceste subiecte reflectă o dinamică complexă în educația universitară din România, unde, deși s-au înregistrat progrese considerabile în ultimii ani, rămân multe provocări de rezolvat. Ligia Deca a exprimat optimism cu privire la direcția în care se îndreaptă sistemul universitar, dar a recunoscut că este esențial să continuăm să lucrăm împreună pentru a îmbunătăți calitatea educației și a oferi oportunități egale tuturor tinerilor.

Libertatea Presei

Presa la un click depărtare.

Categorii

Acasă

politică

advertoriale

actualitate

administrație publică

monden

business

economie

cultură

sport

sci-Tech

evenimente


VOX Press - Partenerul tău în publicitate

2025